1.9.2012

And so it begins

Torstai 23.8. lähellä sijaintia El Arish

Meidän oli pitämän lähteä Townsvillestä vasta parin viikon päästä, mutta Haroldsilta saatujen yllättävien potkujen vuoksi aikaistimme matkaa. Potkut tuli, koska ajattelemme rahaa emmekä töitä. Onneksi en kertonut pomolle alussa syntyneitä markkinointi-ideoitani. Opiskelu ja sellainen on nyt muutenkin menettänyt mielenkiintonsa, vaikka oon toisaalta varma että Suomessa opiskelu tuo taas kaivattua varmuutta ja rutiinia elämään.

Eilisen aamukajakoinnin, päivän rikkaruohonkitkennän, imurin hankkimisen, iltasuunnistuksen, raivokkaan siivoussession ja epäonnistuneen panimokäynnin jälkeen nukuttu yö toi tullessaan sekalaisia tunteita. Aamulla viimeiset reput ja laatikot täyteen ja matka pääsi alkamaan noin kello 11 am. En ymmärrä miten me onnistuttiin hankkimaan niin paljon tavaraa että ne ei meinaa mahtua autoon. Nyt ei oikein mahdu muuta kuin tavarat ja kaksi matkustajaa. Tämä paha.

Toistaiseksi enemmän tai vähemmän rikki on läppäri, oma pokkari, auton vaihteisto, puhelin, suhteet Townsvilleen sekä Tiian että oma mielenterveys.

Näin Hitchinbrook Islandin pohjoisreunan rannikolta. Käytiin Mission Beachilla huiputtamassa yks mäki, jonka nimesin Traumavuoreksi. Varmasti tosi sievä kaupunki, mutta nuivailtiin ja ajettiin jonneen A1 -tien varteen yöksi. Pasta-tomaatti-tonnikalaa, pyykit kuivumaan, teltan pystytys, kohta ehkä nukkumaan, kello on sentään jo 6 pm eikä oo vielä pimeetä.

Huomenna kohti Cairnsia.

-O

---------------------------

29.8. / 40 mile scrub national park

Torstaina Townsvillestä tien päälle, perjantaina Cairnsiin Hollantilaisen Jeromyn takapihalle telttailemaan ("Ja mo han leva!" Vai miten niitä synttäreitä hurrimaassa vietettiinkään?), käytiin vähän baarissa, puhuttiin paljon Suomesta ja elämästä (keskustelu sisälsi myös 2 engelsmannia ja yhden belgialaisen tytön).
Sunnuntaina käytiin tsiikaa sikaupee Josephine falls ja Babinda Boulders (Devils creek) ennenko kiidettiin grillaamaan Yorkeys Knobiin nudistihomomiehen temppeliin.

Maanantaina käytiin viimestä kertaa riutalla Cairnsista käsin. Firman Passions of Paradise 8am-5pm reissu hintaan  $149 per painolasti sisälsi snorklausseikkailun Paradise Reefille ja Michaelmas Caylle (lintupyhättö/hiekkasärkkä/riuttaesiintymä). Todella upeita maisemia, kaloja, koralleja, hyvä ruoka ja seura.

Illalla tehtiin nudisti-kalakeittoa, korjattiin nudistiläppäriä ja katsottiin nudistikomediaa. Muistinko mainita sunnuntaina sattuneen tapauksen kun meille valmisteltiin privaattiporeallas ja kumiankkoja kynttilöin valaistussa sademetsämiljöössä? Aina kun viinilasti tyhjeni alaston mies tuli kaatamaan lisää.

Hostimme hyvistä vinkeistä huolimatta jätimme Cape Tribulation -osan käymättä ja kaarsimme Port Douglasin jälkeen lounaaseen. Ti-Ke yö vietettiin Mount Molloyssa.

Keskiviikon suunnitelmiin kuului käydä kurkkaamassa Millaa Millaa Falls ja ehkä Innot Hot Springs. Jämähdettiin kuitenkin heti ensimmäiseen kaupunkiin nimeltään Mareeba, syystä että paikallinen infotäti kertoi läheisestä kahvimuseosta ja antoi meille alennuskuponkeja. Kävimme siis extempore nauttimassa museolla kulttuuria sekä aamukahvia noin 3,5 tuntia.

Sisäänpääsymaksulla ($14) sai kiehtovan museokäynnin lomassa nauttia rajattomasti kymmeniä eri kahvilaatuja, neljää teetä, kolmea likööriä sekä paikalla tehtyjä herkkusuklaita. Tavaraa upposi ja tuliasiakin tarttui mukaan. Vihdoin matkan jatkuessa katsastettiin matkalla myös Malanda Falls, Curtain Fig Tree, Millaa Millaa (joka on kuulemma jostain shampoo mainoksesta tuttu..?), random tuulimyllyfarmi sekä puro nimeltä Innot Hot Springs jossa oli perkeleen kuumaa vettä.

Me ajetaan nyt Savannah Wayta ja käännytään heti huomenna aamulla länteen.

---------------------------

Day 8 / near Karumba  (30.8.)

Herättiin aamulla tien vierestä ja lähdettiin länteen. Undaran tulivuoriluolat olis maksanu minimissään viisketä dollaria naamaa kohden joten käytiin katsomassa läheisen Kalkani-tulivuoren kraateria ja kävelemässä sen reunan ympäri. Oli tylsä.

Ajettiin siis joku 550 km kohti Normantionia ja päätettiin piipahtaa Gulf of Carpenterian rannalla Karumbassa kun se on kerta tässä matkan varrella, vain 70 km poikkeama yhteen suuntaan. Mesta olikin kyllä surullisen tylsä.

Nykyisessä puskamajoitusalueessamme on krokotiileja joten uiminen ei taaskaan suotavaa.

--------------------------------

Day 9 / Mount Isa

Eilen löydettiin Suomalais-Australialainen Kari leirintäalueelta. Hänen viisi karavaanivaimoaan tarjoilivat meille retkipullaa ja punaviiniä. Vastapalvelukseksi soitin kitaralla epävireisesti suomalaisia itkuvirsiä.

Ajoimme tänään Mount Isaan, jossa meillä mahdollisesti on 0-2 yöpaikkaa. Taas noin 530 km ajelun ja yhden tankkauksen jälkeen saimme Isan infopisteeltä sähköä puhelimiin, joilla kontaktoimme Joonasta.

Joonas on Monan ystävä jota ei tuntenut Tiia sen enempää kuin minäkään. Hän kuitenkin aivan innoissaan otti meidät vastaan koska hänen elämässään kerrankin tapahtuu jotain. Isassa parasta ajanvietettä on kuulemma kenguruiden ampuminen maastoautosta, joten mitään turhan jännittävää kuvaa kaupungista emme ole saaneet. Töistä päästyään me grillattiin mureita pihvejä ja herkullisia ribsejä. Kylmää kaljaa. Internet. Suihku ja sänky. Ihan kun ois kotiin tullu.

Mount Isa on maailman laajin kaupunki (Wikipedia). Suomalaisilla on aina ollut iso jalansija täällä, heitä löytyy täältä suhteellisen paljon vieläkin ja kaupunkia elossa pitävät avokaivoksetkin ovat pitkälle suomalaisella jääräpäisyydellä taannoin tänne rukattu.

Me saatetaan ottaa Joonas takapenkille ja viedä se Ulurulle. Suunnitelmat selkeytynevät parin päivän sisällä.